Smart contact center: the new customer service model

Authors

  • Grazyely Larios Silva FATEC Padre Danilo José de Oliveira Ohl
  • Andressa Soares de Sousa Yoshida FATEC Padre Danilo José de Oliveira Ohl
  • Paulo Rogério Edeiros FATEC Padre Danilo José de Oliveira Ohl

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15540825

Keywords:

Customer Service, CS, Customer Relationship Management, CRM, Contact Center

Abstract

This study aims to analyze the problems and causes of dissatisfaction reasons consumers with the services offered by organizations and possible solutions of Information Technology (IT) can generate improvements in processes of Customer Service (CS) and therefore increase customer satisfaction. For this, the paper presents the concept of Customer Relationship Management (CRM), Omnichannel, Call and Contact Centers. For demonstrating the benefits of deploying an intelligent solution in the contact center to conduct a data analysis for diagnosis of consumer customer perspective on customer service and what are the impacts that generates satisfaction to an organization.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON, E. W., FORNELL, C., LEHMANN, D. R. Customer Satisfaction, Market Share, and Profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, v. 58, n. 3, jun. 1994.

ATENTO. O setor das telecomunicações perante a transformação digital na América Latina. Disponível em: <https://www.google.com.br/search?q=GONZ%C3%81LES%2C+Juan+Manuel .+Experi%C3%AAncia+do+cliente+e+estrat%C3%A9gia+omnichannel%3A+as+chaves+para+a+moderniza%C3%A7%C3%A3o.+2015.+FROST+%26+SULLIVAN+%E2%80%93+America+Latina.&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=BCzpV4c6jqrzB7fOlsgB#>. Acesso em 26 ago. 2016.

BEZERRA, I. S. Qualidade do ponto de vista do cliente. São Paulo: Biblioteca 24 horas, 2013.

BRASIL. Lei nº 8.078/90. Estabelece as normas de proteção e defesa do consumidor. Presidência da República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 11 set. 1990.

BRASIL. Portaria nº 2014/08. Regulamenta as normas gerais sobre o Serviço de Atendimento ao Consumidor – SAC por telefone. Ministério da Justiça. Brasília, DF, 13 out. 2008.

CAMARANO, L. CRM – Gestão de Relacionamento com o Cliente: Uma abordagem prática. 2002. 62f. Trabalho de Conclusão de Curso (Ciências da Computação). Departamento de Ciência da Computação da Universidade Federal de Lavras, Lavras (MG), 2002.

FADER, P. Foco no Cliente Certo: como repensar a relação com o cliente e dedicar-se àqueles mais valiosos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2013.

FORRESTER RESEARCH. The Total Economic Impact of the Genesys Omnichannel Engagement Center Solution. Disponível em: <http://www.genesys.com/about-genesys/newsroom/news/research-shows-omnichannel-engagement-solutions-deliver-big-financial-returns>. Acesso em 24 mai. 2016.

FREEMANTLE, D. Incrível atendimento ao cliente. São Paulo: Makron Books, 1994.

HITT, M. A., IRELAND, R. D., HOSKISSON, R. E. Administração Estratégica: Competitividade e Globalização. São Paulo: Cengage Learning, 2013.

KINCAID, J. W. Customer Relationship Management: Getting it Right. New Jersey: Prentice Hall, 2003.

KOTLER, P. Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 1999.

KOTLER, P., ARMSTRONG, G. Princípios de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2003.

KOTLER, P., KELLER, K. L. Administração de Marketing. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2012.

MACHADO, P. Desvendando o Marketing, 2011. Disponível em: <http://paulomachado.com/2011/02/desvendando-o-marketing/>. Acesso em 10 abr. 2016.

MADRUGA, R. A História do Telemarketing e Call Center: da fase artesanal ao canal de relacionamento. Disponível em: <http://www.conquist.com.br/blog-e-artigos/a-historia-do-telemarketing-e-call-center-da-fase-artesanal-ao-canal-de-relacionamento/>. Acesso em 15 abr. 2016.

MAIA, M. P. F. A Tecnologia da Informação como fator de sobrevivência e vantagem competitiva. Revista Eletrônica Machado Sobrinho, 2013.

MANCINI, L. Call Center: estratégia para vencer. São Paulo: Summus, 2006.

MICROSOFT. Global State of Multichannel Customer Service Report. Disponível em: <https://www.microsoft.com/en-us/dynamics/omnichannel-trends-report>. Acesso em 12 dez. 2015.

PIEDADE, A. G. S. A influência da liderança no desempenho de atendentes em contact centers. 2011. 170f. Dissertação (mestrado profissional). Universidade Federal da Bahia. Escola de Administração. Salvador, 2011.

POLIT, D. F., HUNGLER, B. P. Nursing research: principles and methods. Philadelphia: J. B. Lippincott, 1987.

PORTER, M. E. Estratégia competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1996.

RAJOLA, F. Customer Relationship Management: Organizational and Technological Perspectives. New Deli: Springer, 2009.

RICHERS, R. Marketing: uma visão brasileira. São Paulo: Negócio, 2000.

SALOMON D. V. Como fazer uma monografia. São Paulo: Martins Fontes; 2004.

TAKEUCHI, H., NONAKA, I. Gestão do conhecimento. Porto Alegre: Bookman, 2008.

YONAMINE, J. S. G. O setor de call centers e métodos quantitativos: uma aplicação da simulação. 2004. 117f. Dissertação de Mestrado (Administração). Instituto COPPEAD de Administração da Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ): Rio de Janeiro, 2006.

Published

2018-10-01

How to Cite

SILVA, G. L.; YOSHIDA, A. S. de S.; … EDEIROS, P. R.; Smart contact center: the new customer service model. Revista Processando o Saber, v. 10, 08-34, 1 oct. 2018. DOI 10.5281/zenodo.15540825. Available at: https://www.fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/49. Accessed: 1 jul. 2025.

Issue

Section

Tecnologia em Gestão Empresarial