Artificial intelligence in contemporary education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.15477436

Keywords:

Artificial intelligence, Education, Educational Technology, Pedagogical Innovation, Personalized Learning

Abstract

The rise of Artificial Intelligence (AI) has promoted significant transformations in the educational field, impacting pedagogical practices, learning processes and the training of educators. This article examines the applications of AI in education, highlighting its benefits and challenges, based on a literature review of recent studies. The aim is to understand how AI is reshaping the contemporary educational scenario and what the ethical and practical implications of this integration are.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Douglas Manoel Antonio de Abreu Pestana Santos, Sociedade Brasileira Para o Progresso da Ciência - SBPC

Membro da Rede Nacional da Ciência para a Educação- CPe Membro da Associação Brasileira de Autoimunidade Docente Pesquisador em Educação e Neurociência aplicada ABEPEE- Associação Brasileira de Pesquisadores em Educação Especial UNESP Associado(a) na categoria de Profissional, Nº de matrícula 15713, da Sociedade Brasileira de Neurociências e Comportamento (SBNeC) USP, filiada no Brasil, à Federação das Sociedades de Biologia Experimental (FeSBE), à Sociedade Brasileira para o Progresso da Ciência (SBPC) e no exterior, à International Brain Research Organization (IBRO) e à Federação das Associações Latino Americanas e do Caribe de Neurociências Student Membership International Society for Telemedicine and eHealth -EUA e Membro da ABTms - Associação Brasileira de Telemedicina e Telessaúde.

References

CARDOSO, T.; ALMEIDA, S. Literacia de prompts para potenciar o uso da inteligência artificial na educação. Revista de Educação e Tecnologia, v. 15, n. 2, p. 45-60, 2023.

CHAN, C. K. Y.; TSI, L. H. Y. The AI Revolution in Education: Will AI Replace or Assist Teachers in Higher Education? arXiv preprint, arXiv:2305.01185, 2023.

DENNY, P.; LEINONEN, J.; PRATHER, J.; LUXTON-REILLY, A.; AMAROUCHE, T.; BECKER, B. A.; REEVES, B. N. Promptly: Using Prompt Problems to Teach Learners How to Effectively Utilize AI Code Generators. arXiv preprint, arXiv:2307.16364, 2023.

DURSO, S. O.; ARRUDA, E. P. Reflexões sobre a aplicação da Inteligência Artificial na educação e os seus impactos para a atuação docente. Educação em Revista, v. 38, n. 2, p. 1-10, 2022.

EDU DIGITAL. Inteligência Artificial na Educação: desafios, benefícios e boas práticas para professores, alunos e instituições. Disponível em: https://edugital.com.br.

FOLHA DE PERNAMBUCO. Inteligência Artificial nas escolas brasileiras: dos desafios ao impacto social. Disponível em: https://www.folhape.com.br.

GALIMBERTI, U. Psiche e Techne, o homem na idade da técnica. São Paulo: Paulus, 2006.

GIRAFFA, L. M. M.; KOHLS-SANTOS, V. Inteligência Artificial e Educação: conceitos, aplicações e implicações no fazer docente. Educação em Análise, v. 8, n. 1, p. 1-15, 2023.

HARARI, Y. Homodeus, uma breve história do amanhã. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

HEIDEGGER, M. A questão da técnica. Tradução de Marco Aurélio Werle. Scientia Estudia, v. 5, n. 3, 2007.

INSTITUTO SINGULARIDADES. Inteligência Artificial na Educação: quais são os desafios, possibilidades e as melhores práticas? Disponível em: https://blog.institutosingularidades.edu.br

LIMA, J. J. A. O.; GUIMARÃES JUNIOR, J. C.; SANTOS, C. A. F.; SILVA, E. F.; SCHMIDT, F. L. A.; COSTA, H. C. M.; PERES, M. A. S. O papel dos professores na era da IA: Colaboração ou substituição? Revista de Ciências Humanas, v. 28, n. 132, p. 1-15, 2024.

MCLUHAN, M. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1969.

MONTEIRO, A. P.; SILVA, R. T.; ALMEIDA, J. C. Inteligência Artificial na educação: uma revisão sistemática e abrangente dos benefícios e desafios. Cadernos de Pedagogia, v. 21, n. 1, p. 57, 2024.

NASCIMENTO, J. L. A. O impacto da Inteligência Artificial na educação: uma análise do potencial transformador do ChatGPT. Revista Educação e Tecnologia, v. 8, p. 1506-1525, 2023.

NYLAND, J. J. A. O. L.; GUIMARÃES JUNIOR, J. C.; SANTOS, C. A. F.; SILVA, E. F.; SCHMIDT, F. L. A.; COSTA, H. C. M.; PERES, M. A. S. O papel dos professores na era da IA: Colaboração ou substituição? Revista de Ciências Humanas, v. 28, n. 132, p. 1-15, 2024.

PORAYSKA-POMSTA, K. From Algorithm Worship to the Art of Human Learning: Insights from 50-year journey of AI in Education. arXiv preprint, arXiv:2403.05544, 2024.

SAMPAIO, R. C.; NICOLÁS, M. A.; JUNQUILHO, T. A.; SILVA, L. R. L.; FREITAS, C. S.; TELLES, M.; TEIXEIRA, J. S. ChatGPT and other AIs will change all scientific research: initial reflections on uses and consequences. SciELO Preprints. DOI: 10.1590/SciELOPreprints.6686, 2023.

TELES, J. F. J.; LIMA, U. F.; LEME, M. D.; MORAES, L. S.; COSTA, J. B.; BARROS, D. M.; SOUSA, M. A. M. A.; OLIVEIRA, L. C. F. A inteligência artificial como ferramenta de apoio no ensino superior. Rebena - Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 6, p. 246-269, 2023.

TEDESCO, A. L.; FERREIRA, J. L. Ética e Integridade acadêmica na Pós-Graduação em Educação em tempos de Inteligência Artificial. Horizontes, v. 41, n. 1, p. 1620, 2023.

VALÉRIO, E. M.; SANTOS FILHO, J. M. Letramento em Inteligência Artificial: Uma reflexão a partir do guia da UNESCO sobre competências em IA para professores. Revista Tópicos, v. 1, n. 1, p. 1-12, 2024.

YAZDANI MOTLAGH, N.; KHAJAVI, M.; SHARIFI, A.; AHMADI, M. The Impact of Artificial Intelligence on the Evolution of Digital Education: A Comparative Study of OpenAI Text Generation Tools including ChatGPT, Bing Chat, Bard, and Ernie. arXiv preprint, arXiv:2309.02029, 2023

Published

2025-06-06

How to Cite

SANTOS, D. M. A. de A. P.; Artificial intelligence in contemporary education. Revista Processando o Saber, v. 17, n. 01, 51-73, 6 jun. 2025. DOI 10.5281/zenodo.15477436. Available at: https://www.fatecpg.edu.br/revista/index.php/ps/article/view/381. Accessed: 31 jul. 2025.