Madam Motors

Authors

  • Amanda dos Santos Araujo Fatec Praia Grande
  • Brenda Alisson Moreira Fatec Praia Grande
  • Tais Freitas Santana Fatec Praia Grande
  • Carlos Eduardo Dezan Scopinho Fatec Praia Grande

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.17281851

Keywords:

Transparency, Trust, female empowerment, security

Abstract

Sra. Motors' business plan's main objective is to offer a differentiated and welcoming experience in the automotive sector, especially aimed at meeting the needs of the female public. The proposal seeks to create an environment of trust and empathy, where customers feel valued and understood. Sra. Motors stands out for having a team made up exclusively of women, providing personalized and transparent service, with detailed explanations of the services performed, including demonstrative videos that show the procedures and their implications. The workshop will offer a full range of automotive services, focusing on quality, safety and practicality. Furthermore, Sra. Motors values sustainability and social responsibility, implementing practices that seek to reduce environmental impact and promote inclusion in the job market. Based on the financial plan developed, Sra. Motors demonstrated good economic and financial viability, highlighting the potential return on investment, especially in a growing market and with specific demands that are still little explored.

References

ANDRADE, Fabiola Juliana Rubim De. “O EMPODERAMENTO DA MULHER”: Um Estudo Empírico Da Feira Do Produtor De Toledo/PR. Publicação elaborada pela Biblioteca Universitária Estadual do oeste do Paraná-Unioeste. Toledo, PR. 2010, p. 24. Disponível em: http://www.livrosgratis.com.br/ler-livro-online-129146/o-empoderamento-da-mulher--um-estudo-empirico-da-feira-do-produtor-de-toledopr. Acesso em: 15 out. 2024.ALVES, M. M. (2011).

ATKINSON, Anthony A. et al. Contabilidade Gerencial. Tradução: André Olímpio Mosselman Du Chenoy Castro. São Paulo: atlas, 2000. Acesso em: 03 nov. 2024.

Aumento das mulheres habilitadas: como esse movimento tem impactado o mercado de motos no Brasil - Motor Show. (2024, julho 1). Revista Motor Show. Disponível em: https://motorshow.com.br/aumento-das-mulheres-habilitadas-como-esse-movimento-tem-impactado-o-mercado-de-motos-no-brasil/. Acesso em: 09 out. 2024.

Baixada Santista: cidades têm recorde de furtos em 2023 - 27/01/2024 - Cotidiano - Folha. Disponível em: <https://www1.folha.uol.com.br/cotidiano/2024/01/guaruja-sao-vicente-praia-grande-e-bertioga-tem-recorde-de-furtos-em-2023.shtml>. Acesso em: 9 abr. 2024.

BARNEY, Jay B.; HESTERLY, William S. (2007) Administração estratégica e vantagem competitiva. São Paulo: Pearson

BLOCHER, Edward J.; STOUT, David E.; JURAS, Paul E. Gestão de custos: Uma Ênfase estratégica, - 6. Ed. Internacional, 2012. Acesso em: 03 nov. 2024.

Brasil. Ministério do Turismo. Segmentação do turismo e o mercado. / Ministério do Turismo, Secretaria Nacional de Políticas de Turismo, Departamento de Estruturação, Articulação e Ordenamento Turístico, Coordenação Geral de Segmentação. – Brasília: Ministério do Turismo, 2010.

BRASIL. Ministério do Turismo. (2022). Plano Nacional de Turismo 2018-2022. Brasília, Disponível em: https://www.gov.br/turismo/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/plano-nacional-do-turismo. Acesso em: 15 mai. 2024.

BRASIL. Ministério do Turismo. (2018). Programa Conheça o Brasil Cívico ganha reforço de novos segmentos turísticos. Disponível em: <https://www.gov.br/turismo/pt-br/assuntos/noticias/programa-conheca-o-brasil-civico-ganha-reforco-de-novos-segmentos-turisticos>. Acesso em: 15 abr. 2024.

BOONE, Louis E.; KURTZ, David L. Marketing contemporâneo. 8. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1998.

BORDEAUX-REGO, Ricardo; PAULO, Goret Pereira; SPRITZER, Ilda Maria de Paiva; ZOTES, Luis Pérez. Viabilidade econômico-financeira de projetos. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2006. Disponível em: https://lume.ufrgs.br/bitstream/handle/10183/185993/001083140.pdf?sequence=1&i. Acesso em: 03 nov. 2024.

BOTSMAN, Rachel. (2010). (Is.d.]). What's Mine Is Yours: The Rise of Collaborative Consumption.

CARVALHO, Hélio Gomes de; REIS, Dálcio Roberto dos; CAVALCANTE, Márcia Beatriz. Gestão da inovação. Curitiba, PR: Aymará Educação, 2011. 136 p.

CHIAVENATO, Idalberto. Iniciação a sistemas, organização e métodos - SO&M. Barueri: Manole, 2010, 230 . p.

CHIAVENATO, Idalberto; SAPIRO, Arão. Planejamento Estratégico: fundamentos e aplicações. 1. ed. 13° tiragem. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003. Acesso em: 29 abr. 2024.

CHIAVENATO, Idalberto. Gerenciando com as pessoas. Rio de Janeiro: Elsevier 2005. Acesso em: 30 mar. 2024.

CHIAVENATO, Idalberto; SAPIRO, Arão. Planejamento estratégico: fundamentos e aplicações. 2ed. – Rio de Janeiro: Elsevier, 2009. Acesso em: 27 mar. 2024.

CHURCHILL, Gilbert A.; PETER, J. Paul. Marketing: criando valor para o cliente. São Paulo: Saraiva, 2000.

Classificação Brasileira de Ocupações (CBO), Ministério da Economia, Brasil.

CORRÊA, Henrique Luiz; CORRÊA, Carlos A. Administração de produção e de operações: manufatura e serviços. São Paulo: Editora Atlas, 2012.

CRUZ, Vanessa Lopes; MOTA, Kátia Maria; PERINOTTO, André Riani Costa. (2012). Redes sociais na internet: Estratégia para divulgação das potencialidades turística do Piauí-Brasil. Rosa dos Ventos, 4 (1), 77-88. Acesso em: 08 abr. 2024.

DAFT, Richard L. Study Guide for Daft S Management. 9. ed. Mason, OH, USA: South-Western, 2009.

DA SILVA, Laisla Thaís. PLANEJAMENTO TRIBUTÁRIO:. REGRAD - Revista Eletrônica de Graduação do UNIVEM - ISSN 1984-7866, [S.l.], v. 12, n. 01, p. 110 - 128, nov. 2019. ISSN 1984-7866. Disponível em: <https://revista.univem.edu.br/REGRAD/article/view/2843>. Acesso em: 23 apr. 2024.

DAVID, Fred R.; DAVID, Forest R. (2017). Strategic Management: A Competitive Advantage Approach, Concepts and Cases. Pearson.

DAYCHOUM, Merhi. 40 Ferramentas e Técnicas de Gerenciamento. 1. Ed. São Paulo: BRASPORT, 2007. Acesso em: 29 abr. 2024.

DE ANDRADE, Bianca Lopes dos Santos; et al. et al. AS MÍDIAS SOCIAIS E OS INFLUENCIADORES DIGITAIS NA

PROMOÇÃO DE DESTINOS TURÍSTICOS. Anais Brasileiros de Estudos Turísticos, p. 42, 2018.

DE MIRANDA, Maria Isabel Pires. Os eventos como contributo para a diferenciação de um destino turístico. [s.l.] Escola Superior de Hotelaria e Turismo do Estoril, 2012.

DE OLIVEIRA, Josmária Lima Ribeiro; DE JESUS, José Carlos Santos; De Oliveira, Sidney Lino. Custos de comercialização da exportação de cafés especiais por uma cooperativa do Sul de Minas Gerais. In: Anais do Congresso Brasileiro de Custos-ABC. 2004. Acesso em: 20 set. 2024.

DRURY, Colin. Management and Cost Accounting. 4º. Ed. London: Internacional Thonson Business Press, 1996. Acesso em: 03 nov. 2024.

DOBSON, Philip; STARKEY, Ken; RICHARDS, John. (2004). Gestão Estratégica: Questões e Casos. Publicação Blackwell.

DORNELAS, José Carlos de Assis. Empreendedorismo: transformando ideias em negócios. Rio de Janeiro: Campus, 2001. Acesso em: 20 set. 2024.

DORNELAS, J. C. A. Empreendedorismo: Transformando Ideias em Negócios. 6ª ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2019. Acesso em: 20 set. 2024.

DUTRA, René Gomes; Custos, Uma Abordagem Prática. 5ª edição. São Paulo: Ed. Atlas, 2003. Acesso em: 03 nov. 2024.

FROTA, Luiz Felipe de Melo et al. Os investimentos fixos voltados à melhoria da qualidade e Microempresa industrial de panificação na cidade de Manaus. 2016. Acesso em: 20 set. 2024.

GITMAN, Lawrence J. Princípios de administração financeira / Lawrence J. Gitman; tradução Allan Vidigal Hastings; revisão técnica Jean Jacques Salim. - 12. Ed. - São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2010. Acesso em: 03 nov. 2024.

GUO, Chao; NUNES, Miguel Baptista. Using PEST Analysis as a Tool for Refining and Focusing Contexts for Information Systems. 6th European Conference on Research Methodology ofr Business and Management Studies. Lisbon, Portugal, pp 229-236.

HORNGREN, Charles T.; KIMMEL, Paul D.; WEYGANDT, Jerry J. Cost accounting: a managerial emphasis.15 ed. Prentice Hall, 2015. Acesso em: 03 nov. 2024.

JOHNSON, Gerry; SCHOLES, Kevan; WHITTINGTON, Richard.. Exploring Corporate Strategy, 8th edition, (2008), Pearson.

KAMPYLIS, Panagiotis; BOCCONI, Stefania; PUNIE, Yves. (2012). Towards a Mapping Framework of ICT-enabled Innovation for Learning. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2012European Commission - Joint Research Center -.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Administração de marketing. 12 ed. São Paulo: Pearson, 2006. Acesso em: 29 abr. 2024.

KOTLER, Philip; ARMSTRONG, Gary. Princípios de Marketing. 7. ed. Rio de Janeiro: LTC, 1999.

KOTLER, Philip; KELLER, Kevin Lane. Administração de Marketing. 15. ed. [s.l.] Pearson Universidades, 2019. . Acesso em: 07 mai. 2024.

LINS, Luiz dos Santos; FRANCISCO FILHO, José. Fundamentos e Análise das Demonstrações Contábeis: Uma Abordagem Interativa. 1. ed. São Paulo: Atlas, 2011. Acesso em: 03 nov. 2024.

MACHADO, Ana Paula. Equidade de gênero ainda é um desafio no setor automotivo. 7 mar. 2024. Disponível em: https://automotivebusiness.com.br/pt/posts/setor-automotivo/equidade-de-genero-ainda-e-um-desafio-no-setor-automotivo/. Acesso em: 15 out. 2024.

MARION, José Carlos. Contabilidade básica / José Carlos Marion. - 10. Ed. - 2. reimpr. - São Paulo: Atlas, 2009. Acesso em: 03 nov. 2024.

MARTINS, Eliseu. Análise didática das demonstrações contábeis/Eliseu Martins, Gilberto Miranda, Josedilton Diniz. - São Paulo: Atlas, 2017.

MAZARO, Rosana Mara. Inovação em Turismo e Competitividade Regional: abordagem conceitual e ensaio de aplicação. Revista Turismo em Análise, São Paulo, Brasil, v. 28, n. 1, p. 1–18, 2017. DOI: 10.11606/issn.1984-4867.v28i1p1-18. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/rta/article/view/108119. Acesso em: 15 abr. 2024.

MAXIMIANO, Antonio Cesar Amaru. Introdução à administração. 8. ed. São Paulo: Atlas, 2011.

MCKINLEY-FLOYD, Lydia; SHRESTHA, Nanda. Segmentation strategies for non-profits: mining the emerging market of "black gold". The Journal of Business & Industrial Marketing, Santa Barbara, EUA, n. 6, 2008.

Mulheres na Oficina Mecânica: Desafios e Conquistas. (2023, julho 19). Blog Actana. Disponível em: https://actana.com.br/blog/mulheres-na-oficina-mecanica-desafios-e-conquistas/. Acesso em: 09 out. 2024.

Movami - Cresce o número de mulheres habilitadas para dirigir no Brasil. 15 fev. 2023. Disponível em: https://movami.com.br/post/249/cresce-o-numero-de-mulheres-habilitadas-para-dirigir-no-brasil. Acesso em: 09 out. 2024.

NICHOLS, Wallace J. Blue Mind: The Surprising Science That Shows How Being Near, In, On, or Under Water Can Make You Happier, Healthier, More Connect: The Surprising ... More Connected, and Better at What You Do. 1. ed. [S. l.]: Back Bay Books, 2015. 368 p.

NOMURA, Marina. Mulheres e as oficinas mecânicas: seu negócio está preparado para recebê-las? - Mais Automotive. 8 mar. 2024. Disponível em: https://maisautomotive.com.br/mulheres-e-as-oficinas-mecanicas-seu-negocio-esta-preparado-para-recebe-las/#:~:text=É%20essencial%20incluir%20profissionais%20mulheres,os%20consumidores%20do%20mesmo%20gênero. Acesso em: 15 out. 2024.

OLIVEIRA, Larissa S. A., Os Conceitos de Missão, Visão e Valores como Parte Essencial no Desenvolvimento dos Colaboradores Focando em Resultados de Longo Prazo. 2009. 13f. Trabalho de Conclusão de Curso - Centro Universitário UNA. Departamento de Gestão Estratégica de Pessoas, Belo Horizonte, 2009.

OLIVEIRA, Djalma de Pinho Rebouças. Planejamento estratégico: conceito, metodologia e práticas. 27. ed. Atlas: São Paulo, 2010.

O'Reilly, T. (2018). WTF?: What's the future and why it's up to us. Random House Business Books.

OSTERWALDER, Alexander; PIGNEUR, Yves. Business model generation:A handbook for visionaries, game changers, and challengers. New Jersey: Wiley, 2010.

O Papel das redes sociais no turismo: Uma análise da situação das agências de turismo no Distrito Federal. Dissertação de Mestrado, Universidade de Brasília, Distrito Federal, DF. Acesso em: 08 abr. 2024.

PADOVEZE, Clóvis Luís; BENEDICTO, Gideon Carvalho de; Análise Das Demonstrações Financeiras. 3º Edição Revista e Ampliada. São Paulo: Ed. Cengage Learning, 2011. Acesso em: 03 nov. 2024.

PEREIRA, Daniel. Mapa de Empatia: O que é. O Analista de modelos de negócios. [S.I], 2017. Disponível em: https://analistamodelosdenegocios.com.br/mapa-de-empatia-o-que-e/. Acesso em: 10 dez. 2017.

PORTAL ONSV. A mulher no trânsito. 8 mar. 2024. Disponível em: https://www.onsv.org.br/blog-do-observatorio/a-mulher-no-transito. Acesso em: 09 out. 2024.

PORTER, Michael, Estratégia competitiva: técnicas para análise de indústrias e da concorrência, 2 ed, Rio de Janeiro, Elsevier, 2004,

PORTER, Michael. Estratégia – A busca da vantagem competitiva. Rio de Janeiro: Campus, 1980. Acesso em: 03 nov. 2024.

POTIGUAR NOTÍCIAS. Mulheres no volante: o crescimento da presença feminina no trânsito brasileiro. 16 maio 2024. Disponível em: https://www.potiguarnoticias.com.br/noticias/57772/mulheres-no-volante-o-crescimento-da-presenca-feminina-no-transito-brasileiro. Acesso em: 15 out. 2024.

QUAISER, Paula. Mapa de Empatia, o que é?. Canvas Academy. [S.I], [2017]. Disponível em: . Acesso em: 11 nov. 2017.

Quanto custa passar um dia na praia no Litoral Norte de SP? Veja preço de porções e bebidas. Disponível em: <https://g1.globo.com/sp/vale-do-paraiba-regiao/noticia/2023/11/18/quanto-custa-passar-um-dia-na-praia-no-litoral-norte-de-sp-veja-preco-de-porcoes-e-bebidas.ghtml>. Acesso em: 9 abr. 2024.

REIS, Tiago. Depreciação: como calcular e analisar esse conceito contábil. Disponível em: https://www.suno.com.br/artigos/depreciacao/. Acesso em: 20 set. 2024.

RIATO, Giovanna. Presença Feminina no Setor Automotivo: Automotive Business. Pesquisa e debates. 1 edição 2018. p.1. Disponível em: https://www.mulheresautomotivas.com.br/singlepost/2018/02/08/Como-come%C3%A7ar-o-debate-de-igualdade-de-g%C3%AAnero-na-minha-empresa. Acesso em: 15 out. 2024.

RONEI, Sergio. Plano de Negócio. Disponível em: https://meunegociopassoapasso.com.br/5-plano-de-negocio/. Acesso em: 20 set. 2024.

RONEI, Sergio. Plano de Negócio. Disponível em: https://meunegociopassoapasso.com.br/5-plano-de-negocio/. Acesso em: 20 set. 2024.

ROSA, Cláudio Afrânio. Como Elaborar um Plano de Negócios. v1. ed. Brasília: SEBRAE, 2013. 80-164 p. Acesso em: 20 set. 2024.

ROSA, Cláudio Afrânio. Modelo de negócios: manual do participante. Belo Horizonte: SEBRAE/MG, 2013. Acesso em: 20 set. 2024.

ROSS, Stephen A. Administração Financeira. 10. ed. Porto Alegre, RS: AMGH, 2015. Acesso em: 03 nov. 2024.

SAWHNEY, Mohanbir; WOLCOTT, Robert C.; ARRONIZ, Inigo. (2006). The 12 Different Ways for Companies to Innovate. MIT Sloan Management Review, Spring, p. 75-81.

SCHOTTEN, Patricia Cristina; FRITZ, Tatiane Debia Furlan; FACHIN, Suzana; SANTOLINI, Renan. (2017). MODELO VRIO : Análise da Aplicação em uma Empresa do Ramo de Metais Sanitários da Região Noroeste do Paraná. Congresso Internacional de Administração, ISSN: 2175 - 7623.

SCORSOLINI-COMIN, F. Missão, Visão e Valores como Marcas do Discurso nas Organizações de Trabalho. Psico, [S. l.], v. 43, n. 3, 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/revistapsico/article/view/8055. Acesso em: 22 abr. 2024

SEBRAE - Como elaborar um plano de negócios. 2013. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/5327221/mod_resource/content/1/SEBRAE.P DF. Acesso em: 03 nov. 2024.

Sebrae. Tudo o que você precisa saber sobre pesquisa mercadológica - Sebrae. Disponível em: <https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/pesquisa-de-mercado-o-que-e-e-para-que-serve,97589f857d545410VgnVCM1000003b74010aRCRD>. Acesso em: 3 maio. 2024.

Sebrae (2023). Estratégias de diferenciação: o que nos torna únicos à concorrência?- Sebrae. Disponível em: < https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/estrategias-de-diferenciacao-o-que-nos-torna-unicos-a-concorrencia,f472d66923156810VgnVCM1000001b00320aRCRD>. Acesso em: 09 mai. 2024.

Sebrae (2023). Conheças as principais formas jurídicas das empresas - Sebrae. Disponível em: <https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/ufs/ap/artigos/caracteristicas-das-empresas-pela-forma-juridica,813ae3ae7d316410VgnVCM1000003b74010aRCRD>. Acesso em: 22 abr. 2024.

Sebrae (2023). Como fazer uma boa análise de mercado - Sebrae. Disponível em: <https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/como-fazer-uma-boa-analise-de-mercado,2061b189deb36810VgnVCM1000001b00320aRCRD>. Acesso em: 6 maio. 2024.

Sebrae (2023). Turismo de verão aquece os negócios e aumenta os lucros -. Disponível em: <https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/turismo-de-verao-aquece-os-negocios-e-aumenta-os-lucros,758390201cc95810VgnVCM1000001b00320aRCRD>. Acesso em: 15 abr. 2024.

Sebrae (2023). Turismo de sol e praia: os preferidos no Brasil -. Disponível em: https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/turismo-de-sol-e-praia-os-preferidos-no-brasil,465775b5cbf76810VgnVCM1000001b00320aRCRD. Acesso em: 03 abr. 2024.

Sebrae (2022).Entenda a importância da inovação para a sua empresa - Sebrae. Disponível em: <https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/artigos/entenda-a-importancia-da-inovacao-para-a-sua-empresa,4bbf0a088aa32810VgnVCM100000d701210aRCRD>. Acesso em: 15 abr. 2024.

Sebrae (2019).Plano de negócio: foco nos objetivos e metas do empreendimento - Sebrae. Disponível em: <https://sebrae.com.br/sites/PortalSebrae/sebraeaz/defina-o-conceito-e-planeje-o-seu-negocio,88aaf3221b385410VgnVCM2000003c74010aRCRD>. Acesso em: 22 abr. 2024.

Sebrae (2021). Business Model Canvas: como construir seu modelo de negócio? Disponível em: <https://digital.sebraers.com.br/blog/estrategia/business-model-canvas-como-construir-seu-modelo-de-negocio/>. Acesso em: 29 abr. 2024.

______. Simples Nacional. Disponível em: <https://www8.receita.fazenda.gov.br/simplesnacional/documentos/pagina.aspx?id=3>. Acesso em: 2 maio. 2024.

SLACK, Nigel; CHAMBERS, Stuart; JOHNSTON, Robert. Administração da Produção.2. ed. São Paulo: Editora Atlas, 2002.

SOUZA, André Frazão. Fluxogramas: Ferramentas para a gestão da qualidade. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, vol. 5, nº 13, 2003, pp. 51-61. Acesso em: 1 mai. 2024.

SOUSA, Ricardo; NEVES, José. (2017). Inovação no turismo: Uma revisão da literatura. Em Turismo e inovação: Tendências e desafios (p. 31-45).

TAMAYO, Álvaro; BORGES, Livia de Oliveira Estrutura Cognitiva do Significado do Trabalho. Revista Psicologia: organizações e trabalho, Florianópolis, v.1, n.2, p.11-44, jul./dez. 2001.

TAVARES, Mauro Calixta. Gestão estratégica. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2005.

WHEELEN, Thomas L.; HUNGER, J. David; HOFFMAN, Alan N.; BAMFORD, Charles E. (2017). Strategic Management and Business Policy: Globalization, Innovation, and Sustainability. Pearson.

ZEITHAML, Valarie A.; BERRY, Leonard L.; PARASURAMAN, A. The (1996). The behavioral consequences of service quality. Journal of marketing, 60(2), 31-46

ZENONE, Luiz Claudio. Marketing de relacionamento: tecnologia, processos e pessoas. São Paulo: Atlas, 2010.

Published

2025-09-20

How to Cite

ARAUJO, A. dos S.; MOREIRA, B. A.; SANTANA, T. F.; SCOPINHO, C. E. D. Madam Motors. Revista Visão de Negócios, [S. l.], v. 1, n. 01, p. 275–360, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.17281851. Disponível em: https://www.fatecpg.edu.br/revistavn/index.php/vn/article/view/7. Acesso em: 16 nov. 2025.

Issue

Section

Plano de Negócios

Most read articles by the same author(s)